دریچه منهول

 

دریچه منهول چیست ؟

دریچه منهول در واقع منهول را پوشش می‌دهد اغلب ساخته شده از چدن، بتنی یا ترکیبی از این دو یا کامپوزیتی و یا کوپلیمر می‌باشد. این باعث می‌شود آن‌ها را ارزان و قوی و سنگین معمولاً با وزن بیش از ۱۱۳ کیلوگرم (۲۴۹ پوند)است ولی دریچه منهول کامپوزیتی در مقایسه با چدنی و انواع دیگر بسیار سبکتر می‌باشد. وزن کمک می‌کند تا به نگه داشتن آن‌ها را در مکان و زمانی که ترافیک بر آن‌ها عبور می‌کند و باعث می‌شود دسترسی برای افراد غیرمجاز و بدون ابزار مناسب به آن‌ها را غیرممکن بسازد. دریچه‌های کوپلیمیری معمولاً نسبت به انواع دیگر سبک تر و غیرقابل سرقت می‌باشند.

دریچه کامپوزیت, از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شوند. دریچه منهول کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه‌ها، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا و مقاومت شیمیایی و حتی حرارتی بالا و مقاوم بودن در برابر آتش، مواد شیمیایی خورنده و فرسایش به شدت در حال رشد و جایگزین شدن محصولات فلزی می‌شوند.

دریچه منهول یک صفحه قابل جابجایی متشکل از دربی بر روی دهانه باز منهول،برای جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می باشد.

دریچه منهول معمولا از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. آن ها همچنین ممکن است از پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه یا دیگر مواد کامپوزیتی (مخصوصا در مکان هایی که سرقت دریچه موجب نگرانی می باشد) ساخته شوند.

به دلایلی نظیر وزن بالای دریچه منهول چدن و چدن بتن و در مقابل وزن کمتر دریچه منهول های کامپوزیتی، مقاومت بیشتر در برابر لغزش این گونه دریچه های منهول که ایمنی جاده ها را حتی در وضعیت بد آب و هوا تضمین می کند و در نهایت خواص عایق الکتریکی دریچه های منهول کامپوزیتی موجب استفاده روزافزون از این نوع دریچه ها در سطح جهان گردیده است.

دریچه ها معمولا دارای حفره هایی می باشند که معمولا از وارد کردن قلاب های دسته دار به درون آن ها برای بلند کردن دریچه استفاده می شود.

دریچه منهول کامپوزیت

دریچه منهول کامپوزیت, از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شوند. دریچه منهول کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه‌ها، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا و مقاومت شیمیایی و حتی حرارتی بالا و مقاوم بودن در برابر آتش، مواد شیمیایی خورنده و فرسایش به شدت در حال رشد و جایگزین شدن محصولات فلزی می‌شوند.

مقاومت در برابر خوردگی در دریچه منهول کامپوزیت

 

دریچه منهول کامپوزیت در برابر عوامل شیمیایی مقاوم است و در اثر تماس مداوم با این عوامل، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند. دریچه منهول کامپوزیت می تواند ظرفیت تحمل بار در محدوده ی دمایی بین ۸۰- و 100+ درجه سانتی گراد را بدون تغییر داشته باشد و از این رو دریچه کامپوزیت هرگز نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

 

به دلیل مقاومت دریچه منهول کامپوزیت در برابر مواد خورنده و نبود جرقه های خطر ساز، استفاده از دریچه منهول کامپوزیت به خصوص در مناطقی که مایعات قابل اشتعال وجود دارند مانند ایستگاه های سوخت گیری و یا واحد های ذخیره سوخت رو به گسترش است.

 

دریچه منهول دارای مدل های مختلفی است و بسته به نوع استفاده دارای قطر و یا ضخامت متغیر می باشد. اصلی ترین قسمتی که دریچه منهول را از هم جدا می کند و موجب تفاوت آن ها می شود جنس سازنده درب منهول است. دریچه منهول از سال های بسیار دور در کشور های خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است و بهمین دلیل مهم ترین جنس های استفاده شده برای آن مواد بسیار قدیمی بتن و چدن هستند. در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت فلز و بتن و همچنین سنگین بودن آن ها استفاده از درب ها با جنس کامپوزیت افزایش یافته است.

 

برای متخصصان نیازی به معرفی دریچه منهول نیست اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه و عمومی آن را تعریف کنیم باید گفت که از دریچه منهول برای پوشاندن روی چاه، منهول های فاضلاب، گاز استفاده می‌شود. دریچه هندهول و به ویژه دریچه هندهول کامپوزیت نیز شباهت زیادی به دریچه منهول دارد با این تفاوت که از هندهول‌ها برای دسترسی به تاسیسات کوچک استفاده می گردند. با پیشرفت شهرسازی حتی در ایران باعث استفاده از تجهیزات مدرن تر در این مورد شده است به همین خاطر امروزه دریچه های کامپوزیتی جایگزین دریچه های فلزی شده اند؛ اما شاید هنوز هم مزایای دریچه های کامپوزیتی برای همه افراد فعال در صنایع گاز و فاضلاب و آب و... مشخص نباشد مانند تیر برق های کامپوزیتی که با گذشت چند سال از تولید انبوه آنها هنوز هم شاهد استفاده زیاد از آنها در سطح شهرهای ایران نیستیم. در اینجا سعی می کنیم تا مشخصات دریچه های منهول و هندهول و حتی هندهول فیبرنوری که امروزه زیاد نام آن شنیده می شود را باهم مرور کنیم تا خرید و انتخاب برای شما آسان تر باشد.

انواع دریچه منهول

·         پوشش فلزی

·         آهن

·         فولاد

·         کامپوزیت

·         نانوکامپوزیت

·         کوپلیمری

·         چدن (داکتیل و خاکستری)

 

دریچه منهول همچنین ممکن است از شیشه تقویت شده با پلاستیک یا سایر مواد کامپوزیت (به خصوص در اروپا یا که در مواقع نگرانی از ربوده شدن) ساخته شده باشد. به دلیل قانون محدود قابل قبول دستی به دست وزنه اروپا دیده می‌شود حرکت به سوی سبک‌وزن کامپوزیت و پوشش کوره و مواد نیز باید از مزایای لغزش مقاومت الکتریکی و عایق خواص. در ایران تولید دریچه کوپلیمر به صورت یک نوآوری در صنعت در سال 1391 به ثبت رسید. این دریچه به‌طور انحصاری توسط شرکت ناب زیست ( دارای گواهی نامه نوآوری) تولید و ارائه میگردد. مهم‌ترین ویژگی درب منهول ضد سرقت بودن آن می‌باشد .

 

Comments